Tradisjon møter innovasjon
Grilstad AS er en av Norges største private produsenter av kjøttprodukter, og er gjennom merkevarene Grilstad og Stranda en klar markedsleder på spekevarer i Norge. Bedriften er også en synlig markedsleder innen frosne hamburgere, og har i tillegg ferskt kjøttpålegg og andre kjøttvarer i produktporteføljen. Også innenfor storkjøkkenmarkedet har de en betydelig markedsandel. Konsernet har aktivitet i hele verdikjeden med slakting, nedskjæring og foredling av kjøtt.
Historien til Grilstad går tilbake til 1957 da bedriften startet som spekepølsefabrikk i Trondheim. Bedriften ble ganske tidlig en landsdekkende aktør, mye takket være produktene som bedriften selv kaller de tre store i sin produktportefølje; Jubelsalami, Gullsalami og Trønderfår.
Konsernet har i dag om lag 530 ansatte, med fabrikkanlegg i Trondheim, Åsen, Brumunddal og på Stranda. Utenfor Norge har de også en fabrikk i Östersund, hvor det produseres spekevarer som distribueres gjennom de fleste dagligvarebutikkene i Sverige.
Spekesnacks som påskegodt
Du har sikkert lagt merke til det ute i dagligvarebutikkene. Mange steder godt eksponert. Reolene med spekesnacks fra Grilstad. «Perfekt snacks på farten» kommer med mange smaksvarianter som hvitløk, pepperoni, pepper og chili. Grilstad er klar markedsleder innen spekevarekategorien med en markedsandel på 43 % og selger i overkant av 25 millioner pakninger årlig.
– Tanken bak prosjektet var å utvide og utvikle et konsept for spekesnacks. Å se på spekemat som tapas og derigjennom utvikle nye vaner. Ideen er at spekepølsen skal være lett å ta med i stedet for andre ting man gjerne tar med seg når man er «på farten». Dette er blant annet fokuset nå inn mot påsken, sier Live Fagereng, konsulent i Igaidi som har vært involvert i arbeidet med spekesnacks-konseptet.
– Det skal være enkelt å ta med på påsketur, gjerne som et godt alternativ til appelsin og Kvikk Lunsj. Prosjektet har fått FoU-støtte fra SkatteFUNN-ordningen, og er planlagt å gå over flere år fremover. Fra Grilstad sin side har det vært et ønske om å ha mer moderne forbruk av spekemat, kanskje på linje med tapaskonsumet i middelhavslandene.
Det er ganske unikt for Norge måten vi forbruker spekemat på, og med lett tilgjengelige produkter i butikk er håpet å få til et nytt eller endret forbruk. Markedsandelen for spekemat har holdt seg stabil lenge, og det er ikke umulig at måten den fremstilles på i butikk påvirker dette, forklarer Fagereng.
Samarbeidet med Igaidi
Også tidligere har innovativt design gitt økt salg av spekepølser. Etter at forbrukerundersøkelser avslørte store utfordringer med den tradisjonelle emballasjen for Grilstads spekepølser, ble løsningen å utvikle en helt ny pakkelinje for bestselgerne.
Grilstad hadde gjennom flere år lett etter løsninger som kunnen gi en mer funksjonell og forbrukervennlig pakning for spekepølser. Resultatet ble at Jubelsalami, Supersalami og Trønderfår ble pakket i forbrukervennlige bordpakninger med skrulokk. Prosjektet, som fikk støtte gjennom SkatteFUNN-ordningen, har resultert i økt salg i tillegg til pris for forbrukervennlig og godt design.
En av de som har vært involvert i prosjektet med utviklingen av spekesnacks er prosjektleder Espen Stav Hansen, hos Grilstad:
- Vi i Grilstad har samarbeidet tett med Igaidi siden 2011. Dette inkluderer mange FoU-prosjekter innenfor SkatteFUNN-ordningen, men også andre forskningsbaserte prosjekter. Dette samarbeidet har vært både ryddig og profesjonelt, sier Stav Hansen. Grilstad har valgt å samarbeide med Igaidi fordi Igaidi gir god bistand underveis. De håndterer sider som vi i Grilstad ikke er eksperter på. For oss er det derfor svært nyttig å ha bistand av et rådgivningsselskap under søknadsprosessen. Dette gjelder både rådgivning, det praktiske forbundet med skriving av utviklingsdokumenter samt oppfølgingen med rapporter i etterkant, forteller en engasjert Stav Hansen. -Basert på vår erfaring og resultatet av samarbeidet, vil jeg anbefale Igaidi som en aktør i en slik prosess da det er nyttig. De er en trigger for utvikling slik at vi i Grilstad skal bli bedre og finne gode plattformer for vekst. Når vi beveger oss inn i nytt terreng, er det godt med rådgivning og bistand for å sette dette i sammenheng inn mot forskning, sier Stav Hansen avslutningsvis.
Espen Stav Hansen, prosjektleder