Innovasjonsprosjekter i næringslivet (IPN) – Aktuelle utlysninger høsten 2017

Norges Forskningsråd har for tiden flere aktuelle utlysninger der næringslivets mest innovative bedrifter kan søke om betydelig støtte til gjennomføring av sine forsknings- og utviklingsprosjekter. Innovasjonsprosjektene har felles søknadsfrist 11. oktober. Under følger en oversikt over de mest relevante utlysningene.

BRUKERSTYRT INNOVASJONSARENA:

BIA skal støtte de beste prosjektene uansett bransjetilhørighet, med unntak av de områdene som dekkes av tematisk rettede programmer i Forskningsrådet. BIA støtter hovedsakelig prosjekter innen IKT, bygg- og anleggssektoren, prosessindustrien, vareproduserende industri, helse og deler av tjenesteyting, blant annet varehandel.

PETROMAKS2:

Innovasjonsprosjekter i petroleumssektoren. Ved kunnskaps- og næringsutvikling skal PETROMAKS 2 bidra til økt verdiskapning for samfunnet ved at norske petroleumsressurser utvikles og utnyttes optimalt innenfor miljømessig forsvarlige rammer.

DEMO2000:

Leverandørbedrifter kan søke om midler til gjennomføring av prosjekter for pilotering og demonstrasjon av teknologi og utstyr for effektivisering av oljevirksomhet på norsk sokkel. Det er krav om deltagelse fra et operatørselskap i prosjektet.

ENERGIX:

Innovasjonsprosjekter innenfor fagområdet miljøvennlig energi. ENERGIX støtter forskning på fornybar energi, effektiv energibruk, energisystemer og energipolitikk.

MAROFF:

Muligheter for støtte til innovasjonsprosjekter innen maritim industri. Innovasjonsprogrammet MAROFF støtter forskning og kunnskapsutvikling som skal bidra til innovasjon og miljøvennlig verdiskaping i de maritime næringer i Norge, inkludert leverandørindustri til maritim sektor.

BIONÆR:

BIONÆR har som hovedmål å utløse forskning og innovasjon i biobaserte næringer. Dette inkluderer jordbruk, skogbruk og naturbaserte verdikjeder, samt sjømat.

 

Felles for programmene er at kun de mest ambisiøse prosjektene gis støtte – dette krever en kombinasjon av:

– Forskning på høyt vitenskapelig/teknologisk nivå.
– Et betydelig potensial for verdiskaping i Norge.
– Innovasjon med tydelig kommersielt fokus.
– Samarbeid med forskningsinstitusjoner.

Igaidi har god erfaring med søknader til innovasjonsprosjekter i næringslivet (IPN) og kan vurdere deres prosjekter opp mot de aktuelle programmene. Det tar erfaringsmessig tid å etablere gode konsortier og prosjektplaner og vi ønsker derfor å komme i gang med et oppstartsmøte med aktuelle kunder så tidlig som mulig. For de fleste ordningene er det etablert en skisseordning, med frist 30. august. Søknadsfristen for hovedsøknaden er i år 11. oktober. Vi ber derfor de av dere som ønsker mer informasjon eller vil diskutere mulige prosjektideer kontakte oss snarlig.

 

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) - gjør dine valg

Igaidi AS bruker egne og tredjeparts informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen og samle inn informasjon om bruksmønstre og interesser. Vi og tredjeparter bruker også denne informasjonen til å vise annonser som er relevante for deg, samt for analyseformål. For ytterligere informasjon om personvern og bruk av informasjonskapsler: https://igaidi.no/personvern/

Tekniske nødvendige informasjonskapsler

Disse informasjonskapslene er nødvendige for at nettsidene våre skal fungere teknisk når du navigerer på vår webside. Disse kan du derfor ikke velge bort (Inkludert Vimeo og Myfonts)

Statistikk og analyse

Informasjonskapsler for analyse og statistikk: Informasjonskapsler som hjelper oss å forstå hvordan nettsidene våre blir brukt og tilpasser nettsidene våre basert på valg brukeren tidligere har tatt. Vi bruker følgende informasjonskapsler for analyseformål: Google Analytics, Google Tag Manager, Matomo Tag Manager og Matomo Analytics

Markedsføring

Informasjonskapsler for markedsføring: Informasjonskapsler som hjelper oss og tredjeparter til å vise brukeren personlig og mere relevant markedsføring basert på brukerens bruk av våre og andres nettsider - uavhengig av hvilken enhet du surfer på. Vi bruker følgende informasjonskapsler innen markedsføring: Facebook, LinkedIn, Youtube

Steng